Kirjeet

Annen vaaliteemat eduskuntavaaleissa – 25. elokuuta 2006 klo 13.41

Nykyisin on hyvin harvinaista saada käsinkirjoitettu kirje. Sähköposteja tulee ja menee, mutta perinteisiä kirjeitä saapuu vain harvoin ja tärkeissä tilanteissa. Välillä tulee kutsuja häihin tai syntymäpäiville, muita käsinkirjoitettuja kirjeitä tulee tuskin koskaan.

Kun tulin kesälomalta töihin niin minua oli odottamassa työpöydälläni perinteinen kirje, sain tänään vielä toisen. Molemmat kirjeet olivat suljettu kivoilla pikku tarroilla, toisessa oli kukkia toisessa pienet kukkakimppuja pitävät tyttö ja poika. Ensimmäisen kirjeen nähtyäni jännitys tiivistyi, kuka minulle on kirjoittanut.

Itse kirjeet eivät enää ilahduttaneet, molemmat olivat nimettömiä, joten vastaaminen olisi ollut mahdotonta. Kirjeen kirjoittaja oli liittänyt kirjeeseen yleisöosastokirjoituksen, jonka olin kirjoittanut Satakunnan kansaan huhtikuussa. Kirjoituksessani oli mm. kohta ”kirkko luodaan lähimmäisenrakkauden ja oikeudenmukaisuuden yhteisöksi, jossa ei syrjitä naispuolisia pappeja. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluva toivotetaan ehdoitta tervetulleiksi seurakunnan jäseniksi ja työntekijöiksi jne.”

Ihminen, joka kirjoitti minulle kirjeen kirjoitti mm. näin: ”vaikka et itse tekisikään sitä syntiä mitä puolustat, olet saman tuomion alainen kuin tekijäkin”.

Olen halunnut herättää keskustelua kirkon toimintasuunnasta ja onnistunut siinä. Uskallan tehdä sen omalla nimelläni, koska olen niin vahvasti ajamani asian takana. Harmi, että minulle kirjeitä lähettävä henkilö ei halua esiintyä omalla nimellään. Ehkä hän ei sittenkään ole niin varma mielipiteistään.