Eduskuntavaalit ohi, totuuksia ja väärinkäsityksiä

Annen vaaliteemat eduskuntavaaleissa – 22. maaliskuuta 2007 klo 13.49

Eduskuntavaalit on ohi ja vihreät nappasivat yhden paikan lisää. Voimme olla tyytyväisiä tulokseen, vaikka puheenjohtaja Tarja Cronbergin putoaminen harmittaa. Hänen henkilökohtainen äänisaaliinsa oli liki kahdeksantuhatta ääntä, mutta se ei riittänyt läpimenoon. Olisiko vihdoin aika muuttaa ääntenlaskentatapaa? Nykyinen, kun ei suosi pieniä puolueita.

Vaalien jälkipuheet ovat myös välillä naurattaneet. Monella ihmisellä on nimittäin ollut käsitys, että minä olen ollut ehdokkaana. Jotkut ovat ihmetelleet miksi nimeäni ei näkynyt listoilla, toiset ovat päivitelleet miksen kerännyt julkisesti tukiryhmää ja kauppaan mennessäni myyjä totesi, että on se hyvä, että sinäkin voit vihdoin hengähtää vaalikamppailun jälkeen.

En tiedä mikä tämän väärinkäsityksen on aiheuttanut. Lieneekö syy aktiivinen vihreiden vaalikampanjaan osallallistumiseni. Minut on nähty niin usein vihreiden huomioliivissä kaupungilla, että ihmiset ovat mieltäneet myös minut ehdokkaaksi. Niin tai näin, mutta hyvä että minut nykyisin tunnetaan vihreänä. Olen siitä hyvin ylpeä.