Uudet energiatuulet puhaltavat

Annen vaaliteemat eduskuntavaaleissa – 28. maaliskuuta 2011 klo 19.29

Sunnuntain Satakunnan Kansassa Pertti Rönkkö kirjoittaa kuinka paljon Saksassa on hämmästely sitä, miten vähän suomalaiset vastustavat uusia atomivoimaloita ja ydinjätteiden loppusijoitusta. Eduskunta antoi vuosi sitten periaateluvan kahdelle uudelle ydinvoimalalle. Vihreät olivat ainoa puolue, joka äänesti päätöksiä vastaan yksimielisesti niin hallituksessa kuin eduskunnassa.

Japanissa sattuneet luonnonmullistukset ja niitä seurannut ydinvoimalaonnettomuus on saanut monet arvioimaan tilannetta uudelleen. Vihreiden lisäksi monet ovat alkaneet kysyä onko ydinvoima varmasti turvallista.

Moni kysyy myös mitä vaihtoehtoja olisi tarjota. Hajautettuun energiantuotantoon kuuluvat aurinko-, tuuli- ja vesivoima sekä bioenergia. Toisin kuin luullaan aurinkoenergia on Suomessa tehokasta ja myös tuulivoiman talviajan tuotantoluvut ovat hyvät. Vihreiden esittämän vihreän kasvun mallin mukaan ydinvoiman lisärakentamista ei tarvita, sillä riittävästi sähköä voidaan tuottaa uusituvilla energiamuodoilla.