Työtä nuorille

Annen vaaliteemat eduskuntavaaleissa – 13. elokuuta 2012 klo 11.06

Suomessa on 120 000 nuorta jolla ei ole toisen asteen koulutusta, 40 000 nuorta on kokonaan ilman työ- tai opiskelupaikka ja 25 000 on täysin ulkopuolella kaikesta tilastoinnista.

Useat nuoret voivat pahoin, syövät masennuslääkkeitä ja tuntevat itsenä ulkopuolisiksi yhteiskunnassa.

Mitä sitten voimme tehdä näiden nuorten hyväksi. Hallitusohjelmaan sisältyy nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen siten, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle voidaan tarjota työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta.

On hyvä, että yhteiskunta yrittää jämerin keinon puuttua nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Nähtäväksi jää voidaanko poliittisella päätöksenteolla vaikuttaa siihen, mikä joissakin perheissä on mennyt auttamattomasti pieleen. Mallia työnteosta tai kannustusta opiskeluun ei ole annettu vaan nuori on jäänyt elämän suunnan etsimisessä yksin.