Todellinen sananvapaus syntyy vastuun kantamisesta

Annen vaaliteemat eduskuntavaaleissa – 9. lokakuuta 2018 klo 16.48

Sananvapaus on yksi demokraattisen valtion mittari, jokaisella ihmisellä tulee olla vapaa oikeus ilmaista julkisesti mielipiteensä ilman pelkoa seuraamuksista. Sananvapautta ei kuitenkaan saa käyttää väärin, rikoslainsäädäntö tuntee termin oikeushyvä, jonka avulla arvioidaan, onko sananvapautta käytetty oikein. Journalistiliitto määrittelee sananvapauteen kuuluvaksi kärjekkäiden, provosoivien ja jopa loukkaavien ilmaisujen esittämisen, kunhan ei ylitetä sitä, mitä voidaan pitää yleisesti hyväksyttävänä. Tämä ei kuulosta kovin rajaavalta.

Viime aikoina olen yhä useammin miettinyt tiedotusvälineiden luotettavuutta. On tärkeää tuoda esiin poliittisen päätöksenteon taustat ja mahdolliset virheelliset motiivit. Toimittajan työhön kuuluu kuitenkin äärimmäinen vastuu, sananvapauden rikkomista ei ole loukkaavien vaan väärien ja valheellisten tietojen esittäminen.

Sananvapauden ja sovittujen toimintatapojen välillä voi tuntua olevan ristiriitaa. Vanha sanonta: Sen lauluja laulat kenen leipää syöt, näkyy työpaikoilla. Yksityishenkilönä voin ilmaista vapaasti poliittisia mielipiteitä, mutta työssäni lasten ja nuorten parissa se on ehdottoman kiellettyä. Kyse ei ole sananvapauden rajoittamisesta vaan työpaikan säännöistä. Poliittisten mielipiteitten esiin tuominen kuuluu vain harvaan työkuvaan.

Tasa-arvon rintamalla kuuluu hyvää. Saudi-Arabia on maailman viimeisenä maana antanut naisille oikeuden ajaa autoa. Asian edistäminen ei ole ollut paikallisille naisasianaisille helppoa ja ajokieltoa uhmanneita naisia on joutunut pidätetyiksi. Vaikka yksi askel kohti tasa-arvoisempaa valtiota on otettu, paikallisilta naisilta on sananvapaus edelleen valovuosien päässä. Äänioikeuden he ovat saaneet vasta muutama vuosi sitten, kun paikalliset naiset saivat vuonna 2015 äänestää kuntavaaleissa. Jokaisella naisella on kuitenkin edelleen nimetty mies holhoojaksi ja päättämään siitä, mitä he voivat sanoa.

Olen iloinen, että olen syntynyt Suomessa enkä Saudi-Arabiassa. Voikohan Saudi-Arabiassa naiset ajaa polkupyörää? Kysyn asiasta vierelläni kulkevalta Saudi-Arabian kokemusasiantuntijalta, joka epäilee asiaa vahvasti. Hän ei muista nähneensä Saudi-Arabiassa olleenkaan polkupyöriä. Harmin paikka, olisi ollut niin hienoa kuulla ensimmäisistä saudi-arabialaisista naisista, jotka päättävät aivan omasta halustaan hylätä autolla ajon vedoten oikeuteen saada elää puhtaassa ympäristössä. Entä ensimmäinen saudiarabialainen naisasia-aktiivi, joka ajaa tasa-arvoista ja kattavaa joukkoliikennettä kaikille sukupuoleen katsomatta.

Maailmanlaajuisesti ajatellen tuntuu huikealta, että voin kirjoittaa sananvapaudesta julkisesti tahtomallani tavalla ilman ennakkosensuuria tai pelkoa ja vapaasti esittää oman mielipiteeni. Sitä oikeutta ei ole syytä jättää käyttämättä.

Kirjoittaja on Porin kaupunginhallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja (vihr.)